Mileuri, cărți și vremuri frumoase…

Mi-am propus sa scriu cele ce urmeaza numai pentru mine, dar apoi m-am gandit ca poate cativa dintre cei ce citesc isi vor aminti la randul lor intamplari de mult prafuite si vor realiza importanta anumitor persoane din viata lor.

Povestea pe care mama mea o sa v-o spuna este una care sper sa va faca sa va ridicati de pe scaun, sa mergeti la parintii sau bunicii vostri si sa ii rugati sa va povesteasca ceva din copilaria sau tineretea lor. Orice… doar sa-i auziti vorbind despre timpuri in care voi nici nu erati nascuti. Eu am facut asta si va spun sincer ca e un mod extraordinar de a cunoaste, a invata si a redescoperi. Pe langa toate acestea, ce poate fi mai frumos decat sa stai cu familia depanand amintiri?

,, Vara ne trezeam dimineata tarziu… cand vedeam soarele printre perdele ne ascundeam si eu si sora-mea sub plapuma de puf (dună, cum ii ziceam noi) ca era cald si bine si nu-ti venea sa iesi. Cand in sfarsit ieseam din pat, mergeam in bucatarie, unde Bună Ană ne facea lapte fiert cu paine. Si acum o vad cum venea de afara cu un fund de lemn acoperit de un stergar alb (spuma era de curat) de sub care ieseau aburi aromati. Mancam si dupa ne punea sa mai trebaluim.

Culegeam mere, pere, coseam, lucram in gradina, stateam pe sub ciresi, citeam si pazeam sa nu vina graurii sa le manance. Aveam o chestie de lemn zgomotoasa, nu stiu cum ii zice, cu care ii speriam. Aaa! Si faceam snur pentru mileuri ca sa puna mama pe mobila din sufragerie sau coseam stergare cu motive populare de pus pe perete. Stii cum erau mai demult!

In alte zile ne trimitea cu gastele la garla. Eram mai multi copiii. Ne adunam si faceam bulboane sa ne scaldam in ele. Ne jucam, inotam sau alergam dupa fluturi si libelule. Le prindeam in borcane, le comparam sa vedem a cui e mai frumoasa si le dadeam drumul. Ne intorceam acasa pe la ora amiezii, macam, dormeam si plecam pe strada. Ascunsea ne placea cel mai mult. Aveam pe cineva vis-à-vis de biserica care avea o casa mare, mai veche, cu multe incaperi. Mergeam si prin sura, urcam si ne ascundeam pe sub fan, prin dulapuri, sau in curte prin scorburi, pe dupa lemne sau prin iarba. Era o iarba frumoasa…inalta si moale-ne placea si sa stam sa privim norii, culcati in ea.

Plecam spre casa numai cand se intuneca. Cand intram seara pe poarta eram rupte de foame! Ne dadea Bună Ană o felie cat ii painea de lata unsa cu unsoare…o tineam cu amandoua mainile. Stateam cu parintii si dupaia plecam in camera si citeam pana noaptea intr-una. Aventurile lui Pardaillan si Fausta, Fausta invinsa, Vicontele de Bragelone ..in genereal carti de capa si spada -,,Cei trei muschetari” – ca de acolo incepi. Si ascundeam cartile dupa raft sa nu stie ai nostrii ca iar am citit pana noaptea tarziu! “

30 de ani mai tarziu, eu intru pe aceeasi poarta in aceeasi curte… Dupa cativa pasi ma imbie aroma cozonacilor proaspat scosi din cuptor. Langa masuta de langa banca, o galetusa de struguri si una mai micuta de nuci. Urc pe trepte si intru in casa, masa pusa, ciorba de ardei umpluti la foc, bunica amestecand in ea. Mie imi rade inima…totul a ramas la fel de frumos aici. Bunica zambeste larg, a ajuns nepoata. O imbratisez si adulmec aburii calzi. Ies din nou afara si il vad pe bunicul si matusa alturi de mama. Povestesc. Eu plec in camera unde dorm de fiecare data cand raman peste noapte. Vad covorul tesut de Bună Ană, străbunica mea, vad mileul facut de bunica alaturi de mama si matusa, vad cartile citite de ele si ma gandesc ca ar fi mare pacat sa nu le pastrez in amintire…si le pastrez cum stiu eu mai bine…

IMG_5577 copy

Lasă un răspuns

